پلاستیک سبز مبتنی بر Bio

دسته بندی ها :
پلاستیک سبز مبتنی بر Bio

تولید پلاستیک سبز مبتنی بر Bio با سرعت رشد سالانه حدود 30 درصد رونق می یابد. حال وقت آن رسیده است که بگوییم پلاستیک سبز چیست و چه پیشرفت هایی دارد .

پلاستیک سبز چیست ؟

همانطور که می دانید فراورده های تولید پلاستیک کاربرد فراوانی در زندگی روزمره امروزی دارد.بیشتر پلاستیک ها از مواد پتروشیمی ساخته شده اند اما کاهش سوخت های فسیلی و نگرانی از بابت اتمام آنها باعث شده است که محققان به دنبال مواد جایگزین برای تولید پلاستیک باشند.

پلاستیک های بیو منابع تجدید پذیر مانند روغن های گیاهی، نشاسته ذرت، نی، چوب، زباله های مواد غذایی و غیره می باشد. همچنین طبیعت حاوی پلیمرهای زیادی است که از جمله ی آنها می توان به الیاف سلولزی موجود در درختان و نشاسته در سیب زمینی اشاره کرد.

استفاده از این پلیمرها به عنوان ماده اولیه برای ساخت پلاستیک گزینه ی مناسبی می باشد. شایان ذکر است که قیمت محصولات کشاورزی به طور معمول دارای ثبات بیشتری نسبت به مواد پتروشیمی است بنابراین تولید محصولات پلاستیکی استفاده شده از آنها دارای قیمت های پایداری است و نکته ی بسیار مهم اینجاست که پلاستیک های سبز  به سرعت قابل تجزیه هستند بنابراین به کاهش زباله های پلاستیکی کمک می کند.

انواع پلاستیک سبز :

ما در این بخش به معرفی انواع مختلفی از پلاستیک های بیو مبتنی بر محصولات طبیعت خواهیم پرداخت

  1.  پلاستیک های مبتنی بر سلولز
  2.  پلاستیک های مبتنی بر نشاسته از سبزیجات نشاسته ای
  3.  اسید polylactic مشتق شده از ذرت
  4.  پلاستیک های مبتنی بر پروتئین

مزایای پلاستیک بیو :

مسلماً اهمیت پلاستیک سبز مبتنی بر Bio بر روی محیط زیست تاثیر سوئی نخواهد داشت لذا همانطور که در مطلب بیو پلاستیک  در مورد خصوصیات تولید موارد پلاستیکی بازیافت پذیر پرداختیم همین بس که در ادامه به معرفی مزایا و اهمیت این ماده مهم بپردازیم  لازم به ذکر است موارد ذیل به صورت شفاف گواهی بر این ادعا است .

1. وابستگی به منابع نفتی را کاهش می دهد
2. صرفه جویی در منابع سوخت فسیلی
3. امکان دارد گازهای گلخانه ای را تا 35% کاهش دهد
4. ارزش محصولات جانبی کشاورزی را بالا می برد و به کشاورزان و اقتصاد روستایی و کشاورزی کمک می کند.
5. فناوری و طراحی جدید همراه با کیفیت بالا را برای محصولات یکبار مصرف به ارمغان می آورد
6. قابلیت چاپ متن نوشتاری یا تصویر بر روی محصولات پلاستیکی
7. بیو پلاستیک کاملا واضح و شفاف تر است
8. در محصولات بیو پلاستیک احساس چربی نسبت به پلاستیک معمولی کمتر است
9. در برخی موارد قابل بازیافت هستند.

بهترین شرکت بیوپلاستیک در سال ۲۰۱۹ 

تصمیم برای اینکه بگویند چه شرکتی برای سال 2019 برترین  رتبه در تولید محصولات پلاستیک سبز را به دست آورده است بسیار سخت بود اما قابل ذکر است که هیچ شرکتی به اندازه bio-on تولیدات نداشته است. آنها تولیدات خود  را با نوآوری های بسیار زیادی روبرو کردند که معیار جدیدی را رقم زده‌اند و یک رکورد جدید را ثبت کردند.
شرکت bio-on در سال ۲۰۰۷ در ایتالیا ایجاد شد.

این شرکت با چشم انداز ایجاد محصولات طبیعی، مواد و راه حل های منابع تجدید پذیر و زباله های کشاورزی تأسیس شد. شرکت bio-on دیدگاه و اهداف خود را گسترش و دنبال کرد و رهبر PHA شد.

پلی هیدروکسی آلکانوات (PHA ) یکی از بهترین و امیدوارکننده ترین بیو پلاستیک ها می باشد و می توان به عنوان بزرگترین معجزه در این حوزه دانست.
Bio-on سالهای زیادی توجه ویژه به توسعه و تولید و جذب بازار محصولات مبتنی بر PHA داشت. و توانست فن آوری های خاصی را در بخش های مختلف از جمله موارد زیر توسعه و ثبت کند:
۱. اسباب بازی
۲. بسته بندی
۳. لوازم آرایشی
۴. عینک
و غیره

با خواندن این مقاله و آشنایی با پلاستیک این سؤال در ذهنمان نمایان می‌شود که استفاده از محصولات پلاستیکی برای داشتن زندگی سالم تر و شادتر ضروری است؟

۱. عفونت کمتر با استفاده از محصولات پلاستیک سبز :

بد نیست بدانید که پلاستیک ها در صنعت بهداشت و درمان به جلوگیری از عفونت کمک می‌کند پلیمرهای پیشرفته و پلاستیک ضد میکروبی تولید شده و مورد استفاده قرار گرفته شده، خطر عفونت را برای بیماران کاهش می دهد.

این پلاستیک ها اکثر باکتری های موجود در سطح جسم را از بین می برند و از بروز عفونت جلوگیری می کنند علاوه بر این ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و همچنین بسته بندی های پلاستیکی به بهداشت و پایین نگه داشتن انتقال آلودگی کمک می کند.

۲. هزینه کم در تولید محصولات پلاستیکی مبتنی بر بیو :

با استفاده از پلاستیک های استریل و قابل استفاده مجدد، پول ذینفعان در صنعت پزشکی پس انداز می شود همچنین قطعات پلاستیکی مورد استفاده در صنعت بهداشت و درمان ارزانتر تولید می شوند.

۳. دوستدار محیط زیست:

وسایل و ظروف پلاستیکی عمر طولانی تری دارند و خرابی های محصول را که به دلیل خوردگی اتفاق می افتاد را کاهش میدهد بنابراین کمتر به تولید مجدد محصول نیاز می باشد و با جذب و تجزیه باعث آلودگی محیط زیست نمیشود.

برچسب ها :

نظرات شما

0
X
تماس مستقیم تلفنی