6 نمونه از انواع مواد پلاستیکی و کاربرد آنها

دسته بندی ها :
6 نمونه از انواع مواد پلاستیکی و کاربرد آنها

شاید تصور کنید که در جهان انواع مواد پلاستیکی ساختاری شبیه هم دارند و به‌نوعی با همدیگر یکسان هستند اما واقعیت این است که در این کره خاکی صدها نوع پلاستیک بر پایه پلیمر وجود دارند که ما تنها تعداد انگشت‌شماری از آن را برای وسایل ضروری زندگی مصرف می‌کنیم. درحالی‌که بسیاری از افراد در تلاش هستند تا جایگزین مناسبی برای مواد پلاستیکی پیدا کنند بهتر است آن‌ها را درست بشناسیم نه اینکه آن‌ها را نادیده بگیریم. واقعیت این است که همه مواد پلاستیکی تولیدشده برای محیط‌زیست بد نیستند و از طرفی انسان از استفاده آن‌ها سود بسیاری می‌برد بر طبق تحقیقات علمی مشخص‌شده است که می‌توان برخی مواد پلاستیکی را بازیافت نمود.

کسب دانش در مورد شناخت مواد پلاستیکی بسیار مهم است بنابراین ما در این مقاله از سایت جهان پلاستیک سعی کرده‌ایم به‌صورت خلاصه شما را با انواع مواد پلاستیکی آشنا کنیم. قبل از اینکه به مطالعه انواع مواد پلاستیکی و کاربرد آنها بپردازید توجه شما را به خواندن مطلب تولید پلاستیک از بقایای ماهی جلب خواهیم کرد.

1 پلی اتیلن ترفتالات - 6 نمونه از انواع مواد پلاستیکی و کاربرد آنها

انواع مواد پلاستیکی با جنس ساختاری پلی‌اتیلن ترفتالات

1) پلی اتیلن ترفتالات (PET یا PETE)

این ماده امروزه به‌عنوان یکی از پرکاربردترین مواد پلاستیکی خصوصاً در بسته‌بندی مواد غذایی و یا بطری‌های پلاستیکی مورداستفاده قرار می‌گیرد. پلی‌اتیلن ترفتالات به‌عنوان یک ماده پلاستیکی سبک‌وزن، مقاوم و بسیار شفاف است که آن‌ها را بانام PET نیز می‌شناسند.

اتیلن با چگالی بالا HDPE - 6 نمونه از انواع مواد پلاستیکی و کاربرد آنها

انواع مواد پلاستیکی پلی اتیلن با چگالی بالا با ساختار HDPE

2) پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE)

پلی‌اتیلن با چگالی بالا نیز ازجمله انواع مواد پلاستیکی ساخته‌شده در جهان بوده که در برابر رطوبت و خوردگی مواد شیمیایی بسیار مقاوم است. بیشترین کاربرد این مواد در ساخته لوله‌ها و مصالح ساختمانی، بطری شیر، بطری شامپو و همچنین ساخت برخی کامپوزیت‌های پزشکی خواهد بود. لازم به ذکر است این مواد بسیار مقاوم بوده و نقطه ذوب بالایی نیز دارد و به‌نوعی در برابر حرارت نیز بسیار مقاوم است.

pvc - 6 نمونه از انواع مواد پلاستیکی و کاربرد آنها

3) پلی وینیل کلراید (PVC یا وینیل)

تقریباً اکثر ما با انواع مواد پلاستیکی PVC آشنا هستیم و آن را با نام پی‌وی‌سی یا وینیل می‌شناسیم. یکی از شاخصه‌های اصلی PVC نسبت به سایر مواد پلاستیکی این است که تنوع استفاده بسیار زیادی داشته و از طرفی قابل بازیافت خواهند بود.
مواد پی وی سی هم سخت بوده و هم اینکه انعطاف‌پذیر می‌باشندو هرکدام کاربرد خاص خود را دارند.

برای مثال مواد پی وی سی سفت‌وسخت بیشتر برای لوله آب و فاضلاب، صنایع کشاورزی و محصولات ورزشی و برخی دیگر از محصولات ساخته می‌شوند. همچنین از مواد پی وی سی نرم و انعطاف‌پذیر معمولاً در روکش سیم‌های برق، برخی کف‌پوش‌های ورزشی، کف‌پوش سالن‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس و غیره مورد استفاده قرار خواهند گرفت. این ماده یکی از قدیمی‌ترین مواد پلاستیکی بوده که برای اولین بار در سال 1872 میلادی شناخته شد و در سال 1920 میلادی تولید گردید.

اتیلن کم چگالی LDPE - 6 نمونه از انواع مواد پلاستیکی و کاربرد آنها

4) پلی اتیلن کم چگالی (LDPE)

پلی‌اتیلن با چگالی کم به‌عنوان یک ماده پلاستیکی نرم‌تر و شفاف‌تر از پلی‌اتیلن با چگالی بالا خواهد بود. این ماده یک ترموپلاستیک ساخته‌شده از مونومر اتیلن است. بیشترین کاربرد آن شامل تولید بطری‌های پلاستیکی، قطعات کامپیوتر، تجهیزات آزمایشگاهی و کیسه‌های پلاستیکی است. البته از این ماده در برخی محصولات ازجمله سینی‌های پلاستیکی و یا حتی روکش‌های پلاستیکی استفاده خواهد شد.

5) پلی پروپیلن (PP)

این ماده پلاستیکی را به‌عنوان یکی از بادوام‌ترین لیست انواع مواد پلاستیکی و کاربرد آنها می‌شناسند. از طرفی پلی‌پروپیلن نسبت به حرارت و گرما بسیار مقاوم است به همین دلیل است که برای تولید ظروف غذای بسته‌بندی گرم و داغ بسیار ایده آل است. این ماده پلاستیکی کاملاً انعطاف‌پذیر بوده تا خم شدن آن را آسان کند؛ اما شکل و استحکام خود را در طولانی‌مدت حفظ خواهد کرد. پرکاربردترین مواد مصرفی از این محصول شامل بطری‌ها، نی، ظروف غذا و یا حتی پوشک‌های یک‌بارمصرف خواهد بود.

6) پلی استایرن (PS یا استایروفوم)

پلی استایرن به‌نوعی یک پلیمر بوده که در دسته مواد پتروشیمی به‌حساب می‌آید. پلی استایرن بانام اختصاری GPPS به‌عنوان یک پلیمر مصنوعی بوده که کاربرد بسیار زیادی دارد. تولید این ماده پلیمری ارزان‌قیمت در ساخت برخی کالاهای ضروری در صنایع غذایی ازجمله ظروف پلاستیکی یک‌بارمصرف خصوصاً قاشق و چنگال یک‌بارمصرف، برخی عایق‌ها ازجمله عایق برودتی چون یخچال و فریزرها و حتی ساخت یونولیت به حالت فوم بسیار کاربرد خواهند داشت.

برچسب ها :

مطالب مرتبط

نظرات شما

0
X
تماس مستقیم تلفنی