تاریخچه ساخت شیرآب

دسته بندی ها :
تاریخچه ساخت شیرآب

جالب است بدانید طراحی شیرآلات ساختمانی و بهداشتی در جهان تاریخچه جالبی دارد. همان‌طور که می‌دانید شیرآلات ساختمانی امروزه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین بخش‌های معماری داخلی یک ساختمان است. تاریخچه ساخت شیرآب داستان عجیبی دارد و اگر بخواهیم به ریشه دوکلمه شیر آب و شیرآلات نگاهی گذرا داشته باشیم با واقعیت‌های جالبی روبرو خواهیم شد. برای اطلاعات بیشتر در مورد تاریخچه ساخت شیرآب با ما همراه باشید.

تاریخ شکل‌گیری شیر آب

اگر بخواهیم بیشتر در مورد تاریخچه شیر آب در زمان گذشته صحبت کنیم بد نیست بدانیم در میدان‌ها شهر و روستاها آب‌هایی جاری بودند که معمولاً از دهان یک مجسمه به داخل حوض و یا فضایی محصور هدایت می‌شدند. برخی از مدارک موجود نشان می‌دهد که در ابتدای لوله‌های آب سر مجسمه حیوانات از جمله شیر به‌وفور مشاهده می‌شد و به همین بود که در زبان محاوره‌ای مردم آن زمان شیر آب رواج پیدا کرد. لازم به ذکر است استفاده از سر حیوان شیر که به‌عنوان نماد قدرت در سایر کشورهای جهان رواج داشت امری عادی بود. به‌طوری‌که حتی در برخی منازل اربابان این مجسمه‌ها و حوضچه‌های آب‌دیده می‌شد.

بشنوید روایاتی را از گذشته که درستی آن هنوز موردبحث بسیاری خواهد بود که به این صورت نقل می‌کنند، در زمان گذشته در شهر تهران قدیم (طهران) 3 نوع قنات زیرزمینی وجود داشت که متعلق به اشرافیان بود. یکی از اربابان تصمیم گرفت که برای سایر اهالی آب رایگان با استفاده از سیستم لوله‌کشی آن زمان فراهم کند. او برای این کار از مجسمه شیر استفاده کرد.
اما بد نیست بدانید استفاده از مجسمه شیر در برخی کشورها محبوبت بسیاری دارد.

برای مثال در کشور اتریش در راه خروجی هر چشمه‌ای کله شیر طراحی می‌شد. دلیل اینکه انسان‌های آن زمان علاقه داشتند تا آب جاری از داخل یک سوراخ ریز و با ارتفاع بالا سرازیر شود بیشتر به این دلیل بود که قبل از ساخت و طراحی شیر آب، آب را از چشمه سارها و آبشارها برمی‌داشتند و چون آب از ارتفاع وارد مشک آب می‌شود بسیار کار راحتی به نظر می‌رسید.

آشنایی با محصولات شیر آب

شیر آب به‌عنوان یک محصول ضروری و مهم در هر مکانی است. شیر آب امروزه از متریال‌های مختلفی ساخته می‌شوند و باقیمت‌های مختلفی نیز به بازار عرضه خواهند شد. تمامی شیرآلات ساختمانی قابلیت باز و بسته شدن هم‌زمان را دارند برخی با استفاده از نیروی انسان و برخی با استفاده فن آوری های هوشمند ایفای نقش می‌کنند.

با باز و بسته شدن شیرهای آب کنترل جریان آب برای افراد بسیار راحت است. محصولات شیر آب به بخش‌های گوناگونی تقسیم‌بندی‌شده و قابل‌خرید توسط مصرف‌کنندگان را خواهد داشت. برخی از این شیرآلات ساختمانی بوده و برخی صنعتی می‌باشند. طراحی محصولات شیر آب در جهان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتورهای صرفه جوی در آب خواهد بود.

انواع شیرآلات ساختمانی در ایران

امروزه تولیدکنندگان مشهوری در ساخت شیرآلات خانگی و صنعتی در ایران وجود دارند. از جمله تولیدکنندگان شیرآلات ایرانی می‌تواند به برندهایی از جمله شیرآلات درخشان، شیرآلات راسان، شیرآلات ساختمانی شودر و شیرآلات قهرمان اشاره کرد.
اما برخی برندهای دیگر نیز در تولید شیرهای حیاطی با جنس پلاستیک مشهور هستند از جمله شیر آب آراد و شیر آب آرتین اشاره کرد.

خرید انواع شیر حیاطی پلاستیکی با قیمت مناسب

به‌طورکلی اگر بخواهیم به‌صورت خلاصه با انواع شیر آب در ایران آشنا شویم به‌صورت خلاصه و تیتروار به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

شیرآلات اهرمی

این محصول در واقع همان شیرآلاتی هستند که به‌صورت اهرم تک دسته در بسیاری از منازل شما تعبیه شده‌اند. محبوبیت شیرآلات اهرمی امروزه نسبت به سایر شیرآلات دیگر داخل منزل هم به دلیل قیمت مناسب و هم کیفیت بالا خواهد بود. از طرفی به دلیل اینکه افراد داخل منزل به‌راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند و تنها با چپ و راست کردن می‌تواند آب سرد و گرم را جدا کرده و یا با هم مخلوط کنند بهترین انتخاب خواهد بود.

شیرآلات دو دستگیره‌ای

این نوع شیرآلات نیز به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین طرح برای ساخت شیرهای آب بوده است که امروزه نیز در برخی ساختمان مدرن از جمله هتل‌ها به دلیل کلاسیک بودن از آن استفاده می‌شود. بازکردن آب گرم و سرد در این محل بایستی توسط هر دستگیره به‌صورت جدا انجام شود و درصورتی‌که نیاز به ترکیب کردن آب گردم و سرد دارد بایستی با نیروی دست هر دو دستگیره را تا جای ممکن بازکرده تا هم‌زمان آب ولرم جریان پیدا نماید.

شیرآلات دیواری

این محصولات نیز امروزه در طراحی دکوراسیون داخلی خصوصاً آشپزخانه‌ها کاربرد فراوانی دارند. شیرآلات دیواری یا ایستاد در بسیاری از آشپزخانه‌های ایرانی دیده می‌شود و بیشتر برای شستن راحت‌تر و دسترسی بیشتر برای پاک‌سازی ظروف و خصوصاً سینک‌ها خواهد بود.

شیرآلات دیجیتال و هوشمند

این نوع محصولات در برخی خانه‌های مدرن تعبیه می‌شوند. امروزه باتوجه‌به شیوع ویروس کرونا استفاده از شیرآلات چشمی دار و هوشمند بسیار مفید است زیرا از تماس مستقیم دست برای قطع و وصل کردن جریان آب جلوگیری می‌کند. البته لازم به ذکر است برای ولرم کردن آب یک اهرم در کنار شیر تعبیه شده که هنگام نزدیکی دست در روبروی چشمی امواج مادون‌قرمز جریان آب وصل خواهد شد.

جمع‌بندی:
علاوه بر اینکه در این مطلب با تاریخچه ساخت شیرآب تا حدودی آشنا شدید بد نیست بدانیم، امروزه انواع مختلف شیر آب و شیرآلات بهداشتی در بازار در طرح و جنس‌های مختلفی از جمله فلز، برنج و پلاستیک توسط تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان به بازار عرضه می‌شود. این محصولات با طرح‌های سفارشی و سلیقه‌ای دارای کیفیت متفاوت و طول عمر مختلفی دارند.

برچسب ها :

نظرات شما

0
X
تماس مستقیم تلفنی