تفاوت لیوان پلاستیکی و لیوان کاغذی

دسته بندی ها :
تفاوت لیوان پلاستیکی و لیوان کاغذی

از زمان اختراع لیوان های یکبار مصرف تا به امروز میزان تقاضای استفاده از محصولات پلاستیکی در بین مردم رواج زیادی پیدا کرده و طرفداران کثیری را به خود اختصاص داده است. این لیوان ها از دو ماده اصلی کاغذی و پلاستیکی ساخته شده‌اند و فرد را بی نیاز از نگرانی بابت تمیز و بهداشتی بودن این محصولات نموده است.

هنگامی که فرد نیازمند نوشیدنی در مکانی است که لیوان تمیز در اختیار ندارد استفاده از لیوان های یکبار مصرف بسیار مفید و پرکاربرد است.

اما از آنجا که هر دو نوع لیوان فراز و نشیب های خاص خود را دارند، تصمیم گیری برای این که کدام یک را انتخاب کنیم تا در محیط زیست آسیب پذیر نباشد کمی پیچیده است. هر چند که هر دوی این لیوان ها نیازی به شستشو ندارند و به صورت یکبار مصرف استفاده می شوند و در نتیجه در مصرف آب صرفه جویی می شود، اما عوامل دیگری وجود دارد که در ساخت این لیوان ها می تواند بر روی محیط زیست تأثیر گذار باشد.

نگاهی کوتاه به تاریخچه لیوان های یکبار مصرف:

لیوان کاغذی که در قرن بیستم شروع به تولید شد، توسط فردی در ایالات متحده، به نام لارنس اختراع شد و در اختیار عموم قرار گرفت اما این سؤال پیش می آید که آیا این لیوان ها می توانند جای لیوان های شیشه ای و یا سرامیکی را بگیرند؟

نوشیدن مایعات در بطری یا لیوان های شیشه ای برای استفاده عموم از لحاظ بهداشتی مناسب نیست بنابراین در این موارد جایگزین کردن لیوان های پلاستیکی و یا کاغذی کاری بسیار سنجیده و مناسب است.

لیوان های پلاستیکی بسیار محبوب شناخته  شده اند و در مهمانی ها و یا مراکز و سازمانها جای خود را پیدا کرده و مورد استقبال عموم قرار گرفتند
اما هنوز برایمان واضح و مشخص نشده است که کدام لیوان برای محیط زیست مفیدتر واقع شده است.

بحث در این مورد کمی پیچیده و گیج کننده است اما ما سعی داریم با بررسی بفهمیم که آیا لیوان کاغذی در کره خاکی بهتر است یا پلاستیکی.

تولید پلاستیک از بقایای ماهی

 تاثیر زیست محیطی:

در طی چند دهه گذشته، تغییرات عمده ای در تولید کاغذ و پلاستیک رخ داده است، که این تغییرات فقط به لیوان اختصاص نمی یابد.

طبق آمارهای اعلام شده تولید کاغذ در سال ۱۹۶۰تا ۲۰۰۷ بیش از ۳۰۰ درصد افزایش یافته است و همچنین تولید پلاستیک بسیار زیاد شده است بطوریکه این محصول  در همان برهه ی زمانی به بیش از ۷۰۰۰ درصد رشد کرده است.

اما در حالی که تولید هر دو مورد نیاز به انرژی زیادی است بنابراین تاثیرات زیست محیطی آنها افزایش می یابد. در سال ۲۰۰۷ تقریباً بیش از یک میلیون تن کاغذ برای تولید ظروف کاغذی مورد استفاده قرار گرفته که همه‌ی آنها دور ریخته شده و در محل های دفن زباله قرار دارند.

در همین زمان بیش از ۸۰۰هزار تن بشقاب و لیوان پلاستیکی تولیدی شده و همانند ظروف کاغذی استفاده و دور ریخته شده اند.

مهمترین مزیت لیوان های کاغذی تجزیه پذیری آنهاست. این لیوان ها به سرعت تخریب و جذب می شوند و هیچ آسیبی نمی رسانند اما لیوان های پلاستیکی اینطور نیستند و تأثیر آنها بر روی محیط یکی از نگرانی ها محسوب می شود.

اما در مقابل می توانیم به این موضوع بنگریم که تولید کاغذ خود به محیط زیست آسیب می رساند و باعث از بین رفتن درختان و گیاهان بر روی کره خاکی می شود لذا خود  میتواند به تنهایی ضرر شایان و چشم گیری محسوب می‌شود.

از طرفی  تولید لیوان پلاستیکی  مورد استقبال قرار می گیرد زیرا هم از لحاظ قیمتب مقرون به صرفه بوده و هم تحقیقات علمی زیادی برای از بین برندگی مشکلات زیرست محیطی بر آن انجام می شود

به همین دلیل دانشمندان به دنبال علمی در مورد مواد پلاستیکی بازیافت شده بوده که اگر این امر تحقق واقعی پیدا کند در حقیقت در آینده محصولات پلاستیکی رخداد شگرفی صورت می‌پذیرد

برچسب ها :

نظرات شما

0
X
تماس مستقیم تلفنی