پی وی سی چیست و چه کاربردی دارد؟

دسته بندی ها :
پی وی سی چیست و چه کاربردی دارد؟

پی وی سی را با نام شیمیایی پلی وینیل کلراید می‌نامند که امروزه به‌عنوان یکی از ساختار اصلی مواد پلاستیکی در جهان است. پی وی سی را با نام اختصاری PVC می‌شناسند. این ماده پلاستیکی به‌طور طبیعی سفیدرنگ بوده و به‌عنوان مواد پلاستیکی پرمصرف کاربرد بسیاری دارد. PVC برای اولین بار در سال 1872 میلادی توسط شرکت تجاری BF Goodrich آمریکایی به‌صورت تجاری تولید شد. البته طبق اسناد تاریخی مشخص‌شده است در حدود سال 1872 اولین بار یک دانشمند آلمانی به نام یوجین باومن این ماده را کشف کرد. اگر علاقه‌مند به اطلاعات بیشتر در مورد مواد پی وی سی هستید در این مطلب از سایت جهان پلاستیک با ما همراه باشید.

ساختار شیمیایی پلی وینیل کلراید (PVC)

ساختار شیمیایی این ماده به شکل C2H3Cl(n) خواهد بود. به‌صورت کلی فرآیند ساختاری تولید پی وی سی به دو شکل پلیمر سخت و پلیمر نرم می‌باشد. پلیمر سخت مواد پی وی سی را معمولاً در پنجره‌های دوجداره، لوله‌کشی‌های آب و فاضلاب، برخی ادوات کشاورزی و برخی محصولات پلاستیکی استفاده می‌کنند که ظاهر سخت و شکننده دارند؛ اما پلیمر نرم آن به دلیل اینکه با مواد افزودنی دیگری ازجمله نرم‌کننده‌های فتالات ترکیب می‌شود حالت انعطاف‌پذیرتری به خود می‌گیرد که مناسب عایق‌های سیم برق، وسایل ورزشی ازجمله زیراندازهای یوگا و غیره خواهد بود.

خواص پی وی سی (PVC)

مواد PVC در تولید پلاستیک مقاوم و بادوام دارای برخی خواص زیر خواهد بود که به‌صورت خلاصه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • استحکام بالا
  • مقاوم در برابر هر نوع شرایط آب و هوایی
  • ترکیب‌پذیری مناسب با سایر مواد
  • کاملاً ارزان و اقتصادی
  • دمای ذوب حدود 80 درجه سانتی‌گراد
  • مقاوم در برابر الکل
  • قابلیت استفاده مدوام در حرارت 60 درجه

نحوه ساخت پی وی سی چگونه است؟

ساخت PVC توسط تولیدکنندگان این ماده به چند روش انجام می‌شود؛ اما در این بخش از سایت جهان پلاستیک 3 روش ساده و کاربردی را به شما معرفی می‌کنیم و هر روش را با توضیح خلاصه‌ای بیان خواهیم کرد.


بیشتر بدانید: آشنایی با انواع مواد پلاستیکی و کاربرد آنها


تولید پی وی سی به روش تعلیقی

روش تعلیقی یکی از پرکاربردترین روش‌های تولید مواد PVC در ایران خواهد بود. در این تکنیک مونومر یا همان CH۲=CHCl که در آب غیرقابل‌حل می‌باشد کاملاً میکس شده و واکنش شیمیایی آغاز می‌شود. در این روش برخی ذرات معلق در آب به‌اندازه حدود 200 میکرومتر تولیدشده و توسط صافی مخصوص از آب جدا می‌شود؛ که درنهایت پس از خشک‌سازی دانه‌های کروی شکل به وجود می‌آید که همان pvc است.

تولید پی وی سی به روش امولسیونی

روش امولسیونی را همان روش صابونی نیز می‌نامند. در این روش مونومر غیرقابل‌حل در آب با مواد امولسیونی توسط همزن‌های مخصوص کاملاً زیرورو می‌شود. با استفاده از برخی مواد افزودنی چون سولفات کالیم و تنظیم درجه حرارت مخصوص واکنش شیمیایی آغازشده و سپس ذرات ریز پی وی نیز تشکیل می‌شود. فرآیند جداسازی در این روش تحت شرایط خلأ صورت می‌گیرد. از این نوع ماده‌شیری رنگ PVC می‌تواند در پوشش کاری و لعاب‌کاری‌های درز و گرفتگی‌ها استفاده نمود.

تولید پی وی سی به روش توده ای

این روش به‌عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین و جدیدترین تکنیک تولید PVC در کشور است. در روش تعلیقی یا به‌اصطلاح سوسپانسیونی به دلیل اینکه بایستی این مواد چندین مرتبه از آب رد شده و سپس خشک شوند ممکن است هزینه بالایی داشته باشند اما ارزان‌ترین و اقتصادی‌ترین روش تولید این ماده همین روش توده‌ای است. در این روش مواد پی‌وی‌سی در مونومر نامحلول بوده و به‌صورت تورمی آشکار می‌شوند. از طرفی میزان تولید ماده PVC درروش توده‌ای بسیار بیشتر از روش تعلیقی خواهد بود.

برچسب ها :

نظرات شما

0
X
تماس مستقیم تلفنی