گلدان پلاستیکی، مزایا و معایب آن برای گیاه

دسته بندی ها :
گلدان پلاستیکی، مزایا و معایب آن برای گیاه

هرکسی که برای نگهداری انواع گل و گیاهان زینتی تلاش می‌کند به‌خوبی می‌داند که نگهداری مداوم از گیاهان بسیار مهم است و پژمرده شدن آن واقعاً ناراحت‌کننده خواهد بود. بسیاری از عوامل محیطی دست‌به‌دست هم می‌دهند تا گیاهان از بین برود برای مثال عدم تعادل PH خاک، آلودگی خاک استفاده‌شده و یا حتی وجود انگل در خاک باعث می‌شود به‌سرعت گیاهان از بین بروند. از طرفی برخی از پرورش‌دهندگان گل و گیاه نگران هستند که استفاده از گلدان پلاستیکی ممکن است به ریشه گیاه آسیب بزند اگر دغدغه زیادی برای خرید گلدان پلاستیکی دارید پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با موضوع مزایا و معایب گلدان پلاستیکی از سایت فروشگاه جهان پلاستیک با ما همراه باشید.

آیا گلدان‌های پلاستیکی برای گیاهان بی‌خطر است؟

شاید سؤال بسیاری از شما عزیزان که علاقه‌مند به نگهداری از انواع گل و گیاهان زینتی هستید این باشد که آیا استفاده از گلدان پلاستیکی برای گیاهان مضر است یا خیر؟ در پاسخ به این سؤال بایستی بگویم استفاده از گلدان پلاستیکی برای گیاهان کاملاً بی‌خطر است. شاید یکی از مهم‌ترین نگرانی در مورد خرید گلدان‌های پلاستیکی این باشد که اگر آن‌ها روبروی نور خورشید در فصل تابستان در ساعات ظهر که گرمای داغ خورشید خودنمایی می‌کند قرار بگیرند به دلیل واکنش شیمیایی برای ریشه گیاه مضر باشد؛ اما واقعیت این است مواد شیمیایی که توسط اشعه فرابنفش با خاک موجود در گلدان واکنش نشان می‌دهد توسط ریشه گیاه جذب می‌شود و نمی‌تواند آسیبی به ساختار گیاه برساند.

فرقی ندارد که شما از چه نوع گلدانی استفاده می‌کنید؛ اما بااین‌حال برخی از تولیدکنندگان برای اینکه خیال باغبانان و یا افرادی که به گل و گیاه علاقه‌مند هستند راحت باشد گلدانی را تولید کرده‌اند که اشعه فرابنفش و یا نور خورشید چندان بر روی بدنه آن‌ها تأثیر نگذاشته و تغییر رنگ ندهد همین امر می‌تواند محبوبیت این محصولات را دوچندان کند.

نکته: پلی نیک به‌عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان داخلی است که در عرصه تولید محصولات پلاستیکی ازجمله انواع گلدان، معتبر و شناخته‌شده است. لازم به ذکر است درصورتی‌که نیاز به آشنایی با برخی از این محصولات دارید می‌توانید بر روی لینک‌های زیر کلیک کنید.

مزایای گلدان‌های پلاستیکی چیست؟

فرقی ندارد شما از چه مدل و یا برندی برای اهداف خود استفاده می‌کنید. حتی اگر از گلدانی استفاده کنید که ظاهر زیبایی هم نداشته باشد این ماده مزایای زیادی برای پرورش گل و گیاهان آپارتمانی خواهد داشت.

  1. گلدان‌های پلاستیکی در مقایسه با گلدان‌های سرامیکی و یا گلدان‌های سفالی بسیار ارزان‌تر هستید.
  2. گلدان‌های پلاستیکی ازلحاظ وزنی بسیار سبک خواهند بود و جابجایی آن‌ها نیز بسیار آسان است.
  3. گلدان پلاستیکی در برابر خوردگی و سایش بسیار مقاوم هستند. برای مثال اگر به‌طور تصادفی گلدان شما از روی ارتفاع بیافتند آسیب نخواهد دید.
  4. مواد پلاستیکی به‌راحتی قابلیت شستشو خواهند داشت و مانند سفال و یا سرامیک شستشوی سختی ندارند.

بیشتر بدانید: گلدان پلاستیکی بهتر است یا گلدان سفالی

معایب گلدان‌های پلاستیکی

در کنار مزایای گلدان پلاستیکی هر محصول صادقانه بگویم معایبی نیز وجود دارند اما نگران نباشید با برخی راهکارهای ارائه‌شده معایب به‌طور کامل رفع می‌شود.

امکان خوردگی و واکنش شیمایی در برابر آفتاب

اما گلدان‌ها چه معایبی دارند؟ لازم به ذکر یکی از بیشترین موارد منفی در مورد گلدان‌های پلاستیکی این است که اگر مدل‌های معمولی آن در برابر نور مستقیم خورشید بسیار داغ شوند ممکن است به گل‌هایی که ریشه‌های حساس دارند آسیب بزنند و مانع از رشد آن شود. واقعیت این است شما می‌توانید یا از قرار دادن آن‌ها زیر نور مستقیم خورشید خودداری کرده و یا از برندی استفاده کنید که ضد اشعه مضر خورشید باشد و به‌راحتی در برابر گرما دچار خوردگی و یا واکنش شیمیایی نشود.

یک نکته پیشگیرانه‌ای که می‌توانید برای این منظور استفاده کنید بهتر است در فصل تابستان از گلدان‌های رنگ روشن با پوشش مقاوم استفاده کنید.

گلدان‌های پلاستیکی مانند سفالی تنفس خوبی ندارند

یکی دیگر از معایب گلدان‌های پلاستیکی این است که ممکن است مانند گلدان‌های سفالی نتوانند آب را به‌راحتی از خاک عبور دهند و ممکن است به‌نوعی زهکشی خوبی نداشته باشند. برای این منظور نیز راه‌حل خوبی وجود دارد معمولاً به‌صورت پیش‌فرض انتهای گلدان یک سوراخ ریز وجود دارد شما می‌توانید به‌دلخواه چند سوراخ دیگر در زیر گلدان اضافه کنید تا این مشکل نیز حل شود.

نگرانی در مورد واکنش شیمیایی گلدان با گیاه

درنهایت یک احتمال کوچک نیز وجود دارد که برخی از گلدان‌ها مواد شیمیایی را با خاک گلدان شسته و برخی میگویند این امر ممکن است به خود گیاه نیز آسیب بزند اما بایستی بدانید اکثر گلدان‌های پلاستیکی از جنس پلی پروپیل یا پلی اتیل با چگالی بالا بوده که در دو آن‌ها کاملاً ایمن برای خاک اعلام‌شده‌اند.

بااین‌حال اگر در مورد این موضوعات نگرانی دارید به شما توصیه می‌شود حتماً از گلدان‌های پلاستیکی برند معتبر چون پلی نیک خریداری نمایید. لازم به ذکر است محصولات تولیدی در این برند توسط آزمایشگاه‌های تخصصی تست می‌شوند و بسیار ایمن هستند. امیدواریم مقاله مزایا و معایب گلدان پلاستیکی راهنمای خوبی برای شما عزیزان باشد اگر نکته ای مد نظر دارید که در این مطلب قرار داده نشده ممنون میشویم از طریق بخش نظرات منتشر نمایید.

برچسب ها :

مطالب مرتبط

نظرات شما

0
X
تماس مستقیم تلفنی