لیست کامل گواهینامه های ایزو (ISO) محصولات پلاستیکی

دسته بندی ها :
لیست کامل گواهینامه های ایزو (ISO) محصولات پلاستیکی

ازآنجایی‌که صنعت پلاستیک به‌عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین صنایع پولساز در ایران و جهان به‌حساب می‌آید و از طرفی درده‌های اخیر رشد چشمگیری در تنوع محصولات وجود داشته لذا توجه به استانداردهای بین‌المللی تولید محصولات پلاستیکی نیز اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. تولید محصولات پلاستیکی در ایران و جهان بایستی طبق استانداردهای بین‌المللی ایزو باشد تا نگرانی‌ها و مخاطرات بهداشتی برای انسان‌ها نداشته و از طرفی اعتماد بیشتر به ارمغان آورد.

امروزه استانداردهای ایزو محصولات پلاستیکی به‌منظور ارتقا کیفیت و سطح ایمنی صادرشده و بسیاری از تولیدکنندگان مطرح در تولیدات خود بایستی این گواهینامه‌های ایزو را دریافت کنند. ما در این مقاله از سایت جهان پلاستیک به معرفی لیست کامل گواهینامه ایزو محصولات پلاستیکی خواهیم پرداخت.

ایزو محصولات پلاستیکی - لیست کامل گواهینامه های ایزو (ISO) محصولات پلاستیکی

گواهینامه ایزو محصولات پلاستیکی

انواع مختلف استانداردهای ایزو محصولات پلاستیکی

ازآنجایی‌که ردپای تولید محصولات پلاستیکی در ایران خصوصاً در زندگی روزمره افراد گستردگی بسیاری نسبت به سایر محصولات دیگر داشته به همین دلیل رعایت استانداردهای بین‌المللی در تولید این محصولات رکن اصلی خواهد بود. در حالت کلی دو نوع طبقه‌بندی برای گواهینامه‌های استاندارد این محصولات معرفی می‌شوند که شامل موارد زیر خواهند بود:

  1. استانداردهای عمومی محصولات پلاستیکی
  2. استانداردهای تخصصی محصولات پلاستیکی

استانداردهای عمومی

منظور از گواهینامه‌های عمومی لیست کاملی از ایزو می‌باشد که برای تمامی محصولات پلاستیکی دلالت دارد و هرکدام در ذیل تعریفی جداگانه‌ای خواهند داشت.

استاندارد ASTM: این استاندارد به‌عنوان یک مرجع استاندارد بین‌المللی در صنایع مختلف ازجمله مواد پلاستیکی بوده که در طراحی و تولید و آزمایش مواد دلالت دارد. استاندارد بین‌المللی ASTM مخفف American Society for Testing and Materials یا همان انجمن آزمایش و مواد آمریکا بوده که هرساله بروز رسانی می‌شود.

استاندارد ایزو 9001: یکی از شناخته‌شده‌ترین نوع گواهینامه ایزو محصولات پلاستیکی، گواهینامه iso 9001 خواهد بود. منظور از استاندارد ایزو 9001 برای محصولات پلاستیکی نوعی پیاده‌سازی سیستم مدیریت کیفیت محصولات بوده که بر اساس انواع مختلفی از دستورالعمل‌ها در کسب‌وکارها برای رضایت مشتری اجرایی خواهد شد.

استاندارد ایزو 14001: این استاندارد درواقع به‌عنوان یک سیستم انطباق با محیط‌زیست بوده که بر اساس آن به تولید محصولات منطبق با محیط‌زیست دلالت دارد. استاندارد ایزو 14001 در سال 2015 میلادی بروز رسانی شد و ازاین‌پس به‌عنوان ایزو 14001:2015 شناخته می‌شود.

استاندارد RoHS: این نوع استاندارد میزان مجاز استفاده از مواد خطرناک را بیان می‌کند. استاندارد RoHS مخفف کلمه انگلیسی Restriction of Certain Hazardous Substance یا همان محدودیت مواد خطرناک می‌باشد که بیشتر در استفاده از مواد پلاستیکی در محصولات الکترونیکی دلالت دارد.

استاندارد REACH: گواهینامه REACH به‌عنوان یک گواهینامه اروپایی بوده که به محافظت از سلامت محیط‌زیست و انسان‌ها در برابر مواد شیمیایی می‌پردازد. نام دیگر این گواهینامه انطباق محصولات شیمیایی خواهد بود.

استاندارد FDA: حتماً با این نوع استاندارد آشنا هستید منظور از گواهینامه FDA همان گواهینامه بین‌المللی می‌باشد که توسط سازمان غذا و دارو آمریکا صادر می‌گردد. هر شرکت تولیدکننده‌ای که این استاندارد را دریافت کند نشان از بهداشتی بودن و سالم بوده مواد تولیدی دارد. در تولید محصولات و ظروف پلاستیکی آشپزخانه با توجه به اینکه در تماس با صنایع غذایی می‌باشند در صورت دارا بودن این استاندارد می‌توانند جواز ورود به این صنعت را در ایالات‌متحده و دیگر کشورهای جهان دریافت کنند.

ایزو 10366: این استاندارد نیز یک گواهینامه ایزو محصولات پلاستیکی و یکی از تخصصی‌ترین نوع استاندارد برای صنعت پلاستیک خواهد بود. این استاندارد به تولید بهینه مواد پلاستیکی پرداخته و شامل برخی دستورالعمل‌ها در صنعت پلاستیک خواهد بود.

ISO 10366 در صنایع مختلف از تولید خودرو تا صنایع بسته‌بندی توسط کارشناسان ایزو پیاده‌سازی می‌شوند که باعث افزایش کارایی سیستم و هزینه‌ها نیز خواهد شد.

بیشتر بدانید: آشنایی با انواع مواد پلاستیکی

استانداردهای تخصصی

همان‌طور که از نام آن کاملاً مشخص است این مورد یک لیست کامل ایزو برای محصولات پلاستیکی خاصی بوده که شامل موارد زیر است:

  • استاندارد بین‌المللیISO 13480: 1997: این نوع گواهینامه بین‌المللی استاندارد در خصوص لوله و اتصالات پلی‌اتیلن دلالت دارد. در این گواهینامه به بررسی مقاومت لوله‌های پلی‌اتیلن در برابر رشد آهسته ترک با همان مقاومت ESCR در این صنایع اشاره دارد.
  • استاندارد بین‌المللیISO/TS 10839: 2000: این نوع گواهینامه نیز در خصوص طراحی و جابجایی لوله‌های پلی‌اتیلن در صنعت گاز دلالت دارد.
  • استاندارد بین‌المللی ISO 4435: 2003: گواهینامه ایزو 4435 مربوط به لوله‌های UPVC است. از لوله‌ها و اتصالات UPVC در صنعت آب و فاضلاب و زهکشی مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  • گواهینامه ایزوISO 8773: 2006: این استاندارد نیز برای لوله‌های پلی‌پروپیلن در خصوص سیستم‌های لوله‌کشی پلاستیکی برای زهکشی و فاضلاب زیرزمینی بدون فشار خواهد بود.
  • گواهینامه ایزوISO 8772: 2006: این استاندارد نیز برای لوله‌های پلی‌اتیلن در سیستم‌های لوله‌کشی پلاستیکی برای زهکشی و فاضلاب زیرزمینی بدون فشار خواهد بود.

دانلود سایر استانداردهای تخصصی محصولات پلاستیکی

معرفی استاندارد ملی ایران در صنعت پلاستیک

متولی صدور گواهینامه استاندارد ملی صنایع پلاستیک، سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی کشور بوده که به‌عنوان یکی از اعضای اصلی سازمان بین‌المللی ایزو می‌باشد و همکاری مرتبطی دارند.

گواهینامه استاندارد ۷۶۰۷:

گواهینامه 7607 در ایران برای اولین بار توسط نهاد مربوط در سال 1383 به‌صورت رسمی تهیه و تدوین شد و سپس در سال 1393 به مرحله اجرا درآمد. استاندارد محصولات پلاستیکی 7607 به معرفی برخی موارد زیر می‌پردازد.

  • بررسی وضعیت ظاهری و رنگ محصولات
  • ابعاد استاندارد محصولات
  • آزمون هیدرو استاتیک (سیستم تحت‌فشار) در دمای 20 درجه با معادل 68 فارنهایت به مدت‌زمان 100 ساعت
  • آزمون هیدرو استاتیک در دمای 80 درجه سانتی‌گراد به مدت 165 ساعت
  • آزمون هیدرو استاتیک در دمای 80 درجه سانتی‌گراد به مدت 1000 ساعت
  • نرخ جریان مذاب ماده اولیه برحسب گرم بر ده دقیقه
  • زمان القا اکسایش
  • میزان دوده (درجه پراکنش دوده – نرخ پراکنش دوده)
  • وضعیت ظاهری برگشت طولی (تغییر طول برحسب درصد)
  • مقاومت در برابر رشد ترک ناشی از تنش و عوامل محیطی (یک‌ساعته)
  • مقاومت در برابر رشد ترک ناشی از تنش و عوامل محیطی (۱۰۰۰ ساعته)
برچسب ها :

نظرات شما

0
X
تماس مستقیم تلفنی