بهترین روش چربی زدایی و تمیز کردن ظروف پلاستیکی

دسته بندی ها :
بهترین روش چربی زدایی و تمیز کردن ظروف پلاستیکی

امروزه استفاده از ظروف پلاستیکی به‌عنوان پایه ثابت انواع وسایل آشپزخانه در خانه هر ایرانی بوده و بسیاری از بانوان خانه‌دار برای نگهداری انواع مواد غذایی در یخچال و یا فریزر از ظروف نظم‌دهنده پلاستیکی استفاده می‌کنند؛ اما نگهداری این ظروف نیز داستان خاص خود را دارد. امان از زمانی که این ظروف پلاستیکی کدر و یا حتی زردرنگ شوند بنابراین تنها راهی که به فکر بانوان خانه‌دار می‌افتد خرید یک لکه بر مناسب برای پاک کردن و حذف چربی از روی ظروف پلاستیکی مخصوص نگهداری انواع مواد غذایی خواهد بود.

ولی لازم نیست نگران باشید و وقت و هزینه خود را صرف خرید مواد شوینده مخصوص ظروف پلاستیکی نمایید ما با چند راهکار جادویی به شما آموزش می‌دهیم که چگونه از شر چربی‌ها و کثیفی‌های روی ظروف پلاستیک به‌سادگی و بدون دردسر خلاص شوید. البته راهکارهای لکه بری مواد شوینده را نیز ذکر خواهیم کرد. با این مقاله از سایت جهان پلاستیک همراه باشید تا یاد بگیریم که چگونه ظروف پلاستیکی را تمیز کنیم؟

تمیز کردن ظروف پلاستیکی با سرکه

سرکه به‌عنوان یکی از مواد غذایی است که می‌تواند در سالاد نیز از آن استفاده کرد؛ اما آیا می‌دانید که از سرکه می‌توان برای تمیز کردن انواع ظروف پلاستیکی بهره برد. ترکیبات شیمیایی سرکه مانند مواد شوینده خطرناک نبوده و کاملاً طبیعی است به همین دلیل به‌عنوان یکی از پاک‌کننده‌های طبیعی به‌حساب می‌آید. برای شستشوی ظروف پلاستیکی با سرکه به شرح زیر اقدام نمایید (در اینجا منظور سرکه سفید می‌باشد):

  1. ابتدا به میزان یکسان آب و سرکه را باهم ترکیب کنید. حال ظرف کثیف را درون محلول قرار دهید.
  2. در این مرحله کافی است مقداری زمان صرف کنید اگر لکه‌های زردی و کثیفی روی ظروف خیلی زیاد بود بایستی بین 1 ساعت تا 24 ساعت محلول درون آب و سرکه بماند.
  3. در این حالت ظروف را از محلول درآورده و آب‌کشی نمایید و در نور خورشید و یا فضای باز قرار دهید تا خشک شود.
  4. حذف جرم از روی ظروف توسط سرکه به حدی مناسب و طبیعی است که حتی می‌تواند برای شستشوی لکه‌های آهکی آب‌های لوله‌کشی بسیار مناسب باشد.

جهت مشاهده و خرید انواع محصولات آشپزخانه کلیک کنید

روش تمیز کردن ظروف پلاستیکی - بهترین روش چربی زدایی و تمیز کردن ظروف پلاستیکی

بهترین روش تمیز کردن ظروف پلاستیکی

حذف چربی ظروف پلاستیکی با جوش شیرین

گاهی اوقات ممکن است استفاده از سرکه سفید برای از بین بردن لکه های بدقلق روی ظروف کافی نباشد و از طرفی ممکن است شما در منزل سرکه نداشته باشید تا از این روش برای حذف لکه روی ظروف پلاستیکی استفاده کنید. به همین خاطر روش جادوی دوم برای تمیز کردن ظروف پلاستیکی استفاده از جوش شیرین خواهد بود.

جالب است بدانید استفاده از جوش شیرین بوی بد ظروف را نیز از بین خواهد بود. از طرفی فرمول شیمیایی جوش‌شیرین یعنی NaHCO3 به‌عنوان یک ماده سدیمی بوده که حتی اگر این مواد روی ظروف پلاستیکی باشد نمی‌تواند مشکل خاصی برای بدن به وجود آورد. دلیل اصلی اینکه استفاده از این ماده در تمیز کردن مواد پلاستیکی مفید است این است که قرار نیست ما آن را به‌صورت خام مصرف کنید مقدار کمی از این ماده حتی اگر مصرف شود برای بدن بی‌ضرر بوده و سدیم اضافی آن توسط کلیه‌ها دفع خواهد شد. اما راهکارهای درست تمیز کردن ظروف پلاستیکی با جوش شیرین به شرح زیر خواهد بود:

  1. ابتدا به میزان یک فنجان از جوش شیرین را با مقدار کمی از آب مخلوط می‌کنید به حدی که یک ماده خمیری شکل از جوش شیرین و آب به دست آید. سپس با یک ابر اسفنجی نرم بر روی ظروف از ماده جوش شیرین خمیری کشیده و قسمت‌های زرد رنگ ظروف را بیشتر می‌کشیم.
  2. بعد از استفاده از جوش شیرین ظروف مخصوص را با آب شسته و منتظر می‌مانیم تا ظروف پلاستیکی خشک شوند.
  3. درصورتی‌که نیاز به لکه بری خانگی قوی‌تری داشتید می‌توانید جوش شیرین را با سرکه نیز ترکیب کنید.

تمیز کردن ظروف پلاستیکی با استفاده از آب لیمو

آب لیمو نیز به‌عنوان یکی دیگر از لکه بر طبیعی است که برای تمیز کردن ظروف پلاستیکی مناسب خواهد بود. آب لیمو حالت اسیدی طبیعی دارد و همین امر به از بین بردن و به‌نوعی حل کردن چربی‌های خشن کمک می‌کند. لازم به ذکر است برای این کار نیاز نیست که آب لیمو را با مواد دیگر ترکیب کنید کافی است از یک اسکاچ نرم ابری شکل استفاده کنید و آب‌لیمو را روی ظرف ریخته و با اسکاچ آن را پاک‌کنید.

رفع لکه و کدری ظروف پلاستیکی با سفید کننده

محلول سفید کننده به نام تجاری وایتکس به‌عنوان محلول صنعتی و شیمیایی بوده که قدرت لکه بری بسیار بالایی را در کمترین زمان ممکن خواهد داشت اما متأسفانه این ماده به‌عنوان مواد شیمیایی خطرناک به‌حساب می‌آیند که حتی استنشاق گاز آن برای انسان بسیار آسیب‌زا خواهد بود. برای استفاده از وایتکس جهت سفید کردن ظروف پلاستیکی حتماً از ماسک و یا دستکش مخصوص استفاده کنید. رفع زردی و کدری ظروف پلاستیکی و یکرنگ شدن با رنگ اصلی خود توسط وایتکس به‌راحتی انجام می‌شود. برای نحوه تمیز کردن ظروف پلاستیکی با سفیدکننده به شرح زیر اقدام نمایید.

  1. ابتدا وایتکس را در یک سینک ظرفشویی و یا حتی لگن و تشت فلزی با آب ترکیب کرده و میزان ترکیب بهتر است 1 به 10 باشد یعنی یک پیمانه وایتکس و 10 پیمانه آب به آن اضافه گردد که البته ممکن است بنا به نیاز مصرف میزان آب استفاده‌شده زیادتر باشد.
  2. در مرحله بعدی بایستی ظروف پلاستیکی را در محلول غوطه‌ور کنید و تا مدت نیم ساعت تا یک ساعت درون محلول قرار دهید.
  3. در این مرحله ظروف را خارج کرده و با آب و همچنین مایع ظرف‌شویی به‌خوبی بشویید. دلیل شستن با مایع ظرفشویی از بین رفتن مواد سفیدکننده روی ظروف خواهد بود. زیر این مواد سمی و خطرناک خواهند بود.
  4. در مرحله آخر حتماً بایستی ظروف در مقابل نور آفتاب خشک‌شده و یا حتی در هوای آزاد خشک گردند.

چربی زدایی ظروف پلاستیکی با پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن یا همان آب‌اکسیژنه به‌عنوان یکی دیگر از کم‌خطرترین مواد سفیدکننده به‌حساب می‌آیند. کاربردهای اصلی استفاده از آب‌اکسیژنه در درمان برخی خراش‌های پوستی، تصفیه فاضلاب، سوخت موشک، درمان قارچ‌ها و باکتری‌ها استفاده می‌گردد؛ اما در کنار آن برای شستشو و لکه بری ظروف پلاستیکی نیز کاربرد بسیاری دارند. برای سفید کردن ظرف پلاستیکی و لکه بری با استفاده پراکسید هیدروژن به شکل زیر اقدام نمایید.

1- درون یک تشت مخصوص محلول پراکسید هیدروژن را ریخته و برای هر 4 لیتر حدوداً یک قاشق مایع ظرفشویی به آن اضافه نمایید. سعی کنید ظروف را در محلول به‌خوبی غوطه‌ور نمایید.

2- توصیه می‌شود برای حدود 2 تا 6 ساعت ظروف خود را در محلول غوطه‌ور نمایید و پس‌ازآن در زیر نور خوشید قرار داده تا خشک شوند. پس‌ازاینکه ظروف یکرنگ شد و اثری از زردی نبود آن‌ها را با مایع ظرفشویی و آب بشویید و روی آبچکان ظرفشویی قرار دهید تا خشک شود.

نتیجه‌گیری

ما در این مطلب شمارا با انواع روش‌های مختلف برای تمیز کردن ظروف پلاستیکی آشنا کردیم. اگر به دنبال لکه بر های طبیعی در منزل برای شفاف سازی ظروف پلاستیکی هستید می‌توانید از موادی چون جوش‌شیرین، سرکه و حتی آب‌لیمو استفاده کنید البته برخی مواد صنعتی چون وایتکس وجود دارد که متأسفانه برای سلامتی انسان خطرناک خواهند بود.

برچسب ها :

نظرات شما

0
X